نیروی کار، مهم ترین سرمایه و دارایی هر شرکتی حساب می شه. به خاطر این لازمه، واسه پیشرفت شرکت و رسیدن به اهداف اون، این سرمایه های مهم مدیریت شن. بخش مدیریت منابع انسانی در هر شرکتی این وظیفه رو بر عهده داره. واسه همین میشه گفت، مدیریت منابع انسانی از مهم ترین و حساس ترین واحدهای سازمان هاست که با مدیریت خوب و حرفه ای خود، می تونه موجب رشد دائم سازمان شه، به نحوی که هم کارفرما و هم کارمندان از این واسه سود ببرن. طبیعیه که واسه بهبود مدیریت باید اول با وظایف اون آشنا بود. این مقاله به بررسی وظایف مدیر منابع انسانی می پردازه و کمک می کنه یه قدم به حرفه ای شدن نزدیک تر شید.

 

با پیشرفت تکنولوژی، روشای جدید جانشین روشای قدیمی شدن. کامل و جهانی شدن در حال افزایشه و شرکتا در همه جای جهان زیاد شدن. فاصله جغرافیایی دیگر محدود کردن به حساب نمیاد و اقتصاد در فراز و نشیب و تغییر دائمی قرار گرفته. از طرفی قوانین و آئین نامهای سخت گیرانه هم باعث نا آرومی بیشتر شرایط می شه.

در این بین، نقش مهمی که کمتر بهش توجه می شه، نقش منابع انسانیه. مدیران منابع انسانی به طور پیوسته درگیر کامل سازی عملیات و راه حلای کسب وکار با وجود اجناس، خدمات، ایده ها و فرهنگای مختلف هستن. این افراد که قبلا محدود به انجام کارای ساده در حد ثبت و بایگانی سوابق کارکنان بودن، حالا با مسائل پیچیده تری مثل تنوع نیروهای کاری، تعهدات حقوقی و مدیریت هدفمند اهداف سازمان سروکار دارن.

با این پیش زمینه اجازه بدین وظایف عادی و سنتی مدیران منابع انسانی رو توضیح دهیم:

استخدام

استخدام یکی از مسئولیتای اصلی تیم منابع انسانیه. اعضای منابع انسانی وظیفه دارن که با برنامه ریزی واسه جایگاه شغلی لازم، کاندیدهای مناسب رو استخدام کنن. وظیفه دارن که واسطه ای بین کارفرما و خواسته کننده کار باشن و قبل از استخدام فرد مورد نظر، اونو از قوانین و سیاستای شرکت و شرایط قرارداد، باخبر کنن. مدیران منابع انسانی با این قدم، کار خود رو شروع می کنن که شاید یکی از مهم ترین جنبه های شغلی یک مدیر منابع انسانی حرفه ای باشه. استخدام دو هدف داره:

برنامه-ریزی

۱. جذب استعداد

جذب استعداد با اولین برنامه ریزی واسه استخدام نیروی انسانی در شرکت، شروع می شه. در اول باید نیازای شرکت بررسی شن و بعد برنامه ای تهیه شه تا با استخدام استعدادهای حرفه ای، به این نیازها جواب داده شه. واسه این کار هم احتیاج هست تا با ایجاد یک تصویر و تصور خوب از شرکت، کاندیدهای توانا و بااستعداد جذب شن.

۲. استخدام منابع

این قسمت، جاییه که راه حلای استخدامی استفاده کرده می شن. در عصر حاضر، واسه جذب بهترین استعداد در بازار، رقابت شدیدی هست. در این رقابت نزدیک، مدیر منابع انسانی باید از تموم توان ممکن خود واسه جذب بهترین نیروی کار استفاده کنه.

کارایی که واسه رسیدن به این هدف باید انجام شه عبارتند از: پیدا کردن جایای در رابطه واسه جست وجو، جذب بیشترین حد کاندیدهای ممکن به وسیله محیطای ارتباطی جور واجور، جمع آوری تموم خواستها، حذف خواستهای نامرتبط و انتخاب بهترین افراد واسه دعوت به مصاحبه . پس از آماده شدن لیست پایانی، مدیر منابع انسانی باید مثل یک واسط و گفتگو کننده بین شرکت و فرد خواسته کننده استخدام، طوری بکنه که هر دو طرف سود کنن.

آموزش منابع

با استخدام کاندید مناسب واسه شغل مورد توجه، کارا تموم نمی شه. شرکتای مختلف کارای خود رو به شکل متفاوتی انجام میدن. پس کارکنان جدید باید آموزش داده شن تا با الگوی کاری شرکت آشنا شن. بخش منابع انسانی باید در این برنامه آموزشی مشارکت داشته باشه تا هر کارمند رو طبق موقعیت کاری مورد توجه آموزش بده. این کار باعث انگیزه دادن به کارمندان و حفظ اونا می شه.

واسه مؤثر و مفید بودن آموزش کارمندان جدید و هماهنگ شدن اونا با نحوه ی انجام کارا، میشه این آموزشا رو در بین کار به اونا ارائه داد. این آموزش نه تنها این که کمک به کارمند جدید هستش، بلکه باعث به وجود اومدن دید بهتری از نحوه ی انجام کار واسه تیم منابع انسانی می شه. بعد از تموم شدن آموزش، بخش منابع انسانی نقش مهمی در آزمایش نتایج حاصل از برنامه های آموزشی و درجه بندی کارکنان داره.

پیشرفت حرفه ای

از دید حرفه ای، رشد و پیشرفت کارمندان هم واسه خودشون و هم واسه شرکت یک امتیاز حساب می شه. نوشتن نام کارمندان در کنفرانسا، رویدادهای تجاری و سمینارهایی که در بخش ی علاقه اونا قرار داره، باعث می شه حس کنن به اونا اهمیت داده شده و این که نقش مهم و تأثیرگذاری در شرکت دارن. پس انگیزه و تعهد اونا افزایش پیدا می کنن. از طرفی هر چقدر کارمندان ماهرتر باشن، واسه شرکت مفیدتر هستن. اینطوری هر دو طرف سود میبرن.

این وظیفه ی سرپرست منابع انسانیه که علایق کارمندان رو بدونه و به دنبال ایجاد موقعیتایی واسه رشد علایق و مهارتای اونا باشه. مثلا اگه کارمندی می خواد روی تکنیکای سئو مسلط شه، مدیر منابع انسانی باید اونو در سمینارها و کنفرانسایی که در همین زمینه، ثبت نام کنه.

آزمایش

مدیر منابع انسانی باید به طور منظم کارکرد کارمندان رو بررسی کنه. این کار به کارمندان کمک می کنه خود رو آزمایش کنن تا ببینن در حد انتظارات کار کردن یا نه. پس واسه بهبود عملکردشون سعی می کنن بهتر کار کنن.

نقش بخش منابع انسانی (به ویژه مدیر اون) در این کار اینه که به طور منظم گزارشای آزمایش تهیه کنه و اونا رو بررسی کنه. تیم منابع انسانی باید به طور جداگونه با کارمندان رابطه برقرار کنه و بازخورد یا پیشنهاد واضحی درباره عملکردشون به اونا ارائه بده. استفاده از «پاداش» به کارمندان انگیزه می ده و پس باعث بهره وری و تعهد بیشتر اونا می شه.

حفظ فرهنگ محیط کار

یکی دیگر از وظایف منابع انسانی حفظ سلامتی، امنیت و لذت بخش بودن محیط کاره تا جو راحتی بین کارمندان برقرار باشه. حذف هرگونه عامل استرس زا یا نامناسبی که مانع کارکرد خوب کارکنان می شه یکی از این کارهاست. تا حد ممکن باید جو کاری به بهترین شکل خود باشه، چون کارکرد هرکی تا حد زیادی به فضایی که در اون کار می کنه بستگی داره.

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   وقت تلف کردن و راه های مقابله با اون 

در محیط کاری مناسب، کارمندان خیلی راحت با هم در رابطه هستن و نظرات خود رو میگن. بخش منابع انسانی باید دارای نگرشی باز باشه و با کارمندان رابطه صمیمی ای برقرار کنه. این بخش باید با همه کارمندان رفتار برابری داشته باشه. اینطوری در دراز مدت، تعهد کارکنان و میزان رضایت اونا افزایش پیدا می کنن.

حل اختلافات

جایی که افراد مختلف در کنار هم باشن شک نداشته باشین دیدگاه های مختلفی هست و اختلافات هم دوری ناپذیر هستش. وقتی اختلاف بین دو یا چند کارمند یا بین کارمند و مدیر به وجود بیاد، مدیر منابع انسانی حق دخالت و ارائه راه حل رو داره.

مدیر منابع انسانی باید بدون پیش داوری به صحبتای هر دو طرف گوش بده و قبل از هرگونه قضاوتی تحقیق کنه. نباید اصلا بی عدالتی قائل شه و در عین حال واسه حل اختلاف باید اقدام قاطعانه و درستی بکنه تا مثل این موارد دیگر تکرار نشه.

رابطه با کارمندان

بخش منابع انسانی با آدما سروکار داره و پس افرادی که در این بخش کار می کنن باید مهارتای ارتباطی و بین فردی بالایی داشته باشن. مدیری که تموم روز روی صندلیِ دفترش می شینه، نمیتونه رابطه خوبی با کارمندان برقرار کنه و پس نخواد تونست مدیر منابع انسانی خوبی باشه. کارمندان باید به اندازه ای با مدیر منابع انسانی راحت باشن که بتونن خیلی راحت مشکلات شون رو با اون در بین بذارن. تیم منابع انسانی باید خیلی فعال باشه و همه کارمندانش رو بشناسه. سرپرست این تیم باید اعتماد و اطمینان کارمندان رو جلب کنه و جدا از اینکه داشتن تخصص کافی، مدافع حقوق کارمندان هم باشه.

پاداشا و تشویقا

ارائه پاداش به کارمندان انگیزه اونا رو زیاد می کنه و موجب می شه کار خود رو به امید دریافت پاداش، بهتر بکنن. پس با استفاده از این موضوع میشه یک فضای رقابتی سالم بین کارمندان، جهت رسیدن به اهداف شرکت درست کرد. لزومی نداره پاداش همیشه مادی باشه. بلکه می تونه حتی در حد یک تشکر رو راست در برابر بقیه همکاران باشه.

گرچه، با روند رو به رشد جهانی شدن، دیگر چیزایی مثل سبد غذایی، ارتقای رتبه و جوایز، قدیمی شدن. شما به عنوان یک مدیر منابع انسانی باید به شکل بهینه به کارمندان پاداش بدین و از روشای جدیدتری واسه این کار استفاده کنین؛ مثلا منعطف تر کردن ساعات کاری، دادن مرخصی، تعطیلات طولانی و مواردی مثل این. ثابت شده که این نوع پاداشا نه تنها مورد استقبال کارمندان قرار می گیرن بلکه جدا از اینکه اون باعث جذب نیروهای بااستعداد جدید به شرکت هم می شن.

علم حقوقی

این مورد ممکنه جزئی و ناچیز به نظر برسه، در حالی که یکی از مهم ترین وظایف مدیر منابع انسانیه. یک مدیر منابع انسانی باید همیشه از قانون پیروی کنه. در نوشتن سیاستای جدید یا تنظیم قراردادها، بخش منابع انسانی واسه تضمین رشد همیشگی سازمان، باید همیشه قانون رو در نظر داشته باشه. هنگام نوشتن سیاستای جدید، مدیر منابع انسانی باید همیشه از دید قانونی اونو بررسی کنه و مواظب باشه تا سیاستای شرکت با قوانین کار، قوانین مالیاتی، ساعات کار مجاز و کمه کم دستمزد، هماهنگی کامل داشته باشه.

منظم

مدیر منابع انسانی مسئول منظم تموم کارای شرکت مثل خوشامدگویی به کارمندان جدیده و باید با در نظر گرفتن سیاستا و قوانین شرکت، اعضای جدید رو هدایت کنه.

اعضای بخش منابع انسانی باید کارمند جدید رو به بخش مناسب معرفی کنن و واسه اون یک مربی و آموزش دهنده تدارک ببینن. باید لیستی از انتظارات، قوانین و مسئولیتای کاری رو هم بهش ارائه کنن. اونا مسئول منظم و حفظ داده های کارمندان هم هستن.

مدیریت

مهم ترین وظیفه ی مدیر منابع انسانی، مدیریته. همین ویژگی فرق مدیر خوب و مدیر بد رو مشخص می کنه و شامل مدیریت کارمندان، کارفرماها و کل سازمان منابع انسانیه.

نقش مدیر منابع انسانی، مدیریت، ایجاد، اجرا و نظارت بر سیاستا و مقرراتیه که واسه همه کارمندان اجباری حساب می شه. یک قسمت بزرگ این مدیریت شامل نظارت بر حضور و غیاب کارمندانه. به این منظور باید زمانای ورود و خروج و اضافه کاریا و کسرکارها به دقت مدیریت و بررسی شن. بخش منابع انسانی هم باید به وسیله مدیر اون خوب مدیریت شه. اگه بخش منابع انسانی خودش دچار هرج ومرج باشه، نمیتونه بخشای دیگر رو مدیریت کنه.

مدیریت حقوق و دستمزد

بعد از تموم مواردی که گفته شد، حالا نوبت به مهم ترین جنبه ی مدیریت می رسه، یعنی مدیریت حقوق و دستمزد. این قسمت شامل مواردی مثل محاسبه بهینه ی درآمدها، مدیریت دستمزدها، برگردوندنا و آماده سازی فرم دستمزدها می شه.

مدیر منابع انسانی باید شفاف سازی کنه و بتونه هر زمان که ضرورت درست کرد اطلاعات لازم رو در اختیار کارمندان بذاره. اون باید جدا از اینکه محاسبه دقیق حقوقا به زمان پرداخت اونا هم توجه داشته باشه. باید هنگام خروج کارمند از شرکت (به هر دلیلی) متوجه تسویه حسابای لازم باشه.

حرف آخر

طبق بررسیا و تحقیقات، ۸۰٪ داراییای هر شرکت و سازمانی، نیروی انسانی اینه؛ و این عدد مهم ترین دلیل واسه تقویت بخش مدیریت منابع انسانی شرکت حساب می شه. واسه ساختن یک تیم حرفه ای، جدا از اینکه استخدام افراد حرفه ای، باید اونا رو به شکل حرفه ای اداره کرد. کارکرد ضعیف مدیریت بخش منابع انسانی، آینده و اهداف شرکت رو به خطر خواهد انداخت. به طور خلاصه، نقش مدیر منابع انسانی، حفظ قانون در شرکت و در بین کارمندانه که همین امر موجب جذب و حفظ استعدادهای برتر می شه.

منبع : sumhr.com


دسته‌ها: آموزشی