درس پیشنهادی : وقت بازی و زندگی

بنظر شما جایگاه آموزش خیلی از مهارت­های روز دنیا کجاست؟ از چه سنی باید شروع کنیم؟

درهرجامعه­ای و با هر نظام ارزشی در هر مقطع سنی باید آموزش­هایی مناسب در محیط مناسب اون به کودکان داده شه، اگه محیط فیزیکی و فضای کالبدی با میل ذاتی و طبیعت کودک و نوجوون موافقت نداشته باشه، در اون صورت بعیده روح اون تشویق به یادگیری شه.

مشکلاتی که جوونا ما در این دوره با اون درگیرند نداشتن مهارت کافی در مهارت­های روز دنیا مثل مطالعه و کتابخوانی، کار تیمی، دید سیستمی، هدف­گذاری، خودشناسی، هوش هیجانی، برنامه­ریزی و منظم بودن، مهارت­های مدیریتی، روش رفت و امد با مردم و خونواده، مهارت­های اقتصادی، مهارت­های رابطه مؤثر با بقیه و… است. یکی ازمهمترین رقابت­های الان نداشتن برنامه­ریزی منظم و نظم در انجام اون در زندگیه روزمرهه. بسیار عالی می­شه کودکان یادبگیرند بطور خودکار چیجوری منظم باشن و این نظم رو همراه با خلاقیت داشته باشن، چیجوری نظم همراه با فکر باز داشته باشن.

خونواده
خلاقیت-خلاقانه

بهتره از کودکان شروع کنیم. کودکان و نوجوانان، مهمترین سرمایه­های یک کشور هستن. ناتوانی در ارائه­ی راهکارهای زیاد و پیدا نکردن راه­حل­های مناسب در شرایط سخت زندگی در بزرگسالی، ریشه در ضعف و ندیدن موارد مهم فردی در کودکی داره و چه عالی می­شه، اگه بتونیم کودکان و نوجوانان رو به طور فردی بشناسیم درکشون کنیم و از نیازهایشان باخبر باشیم و طبق رفع نیازهایشان آموزش­های کاربردی ارائه بدیم.

کودکی-نام-تصویر

یکی از راه­های ایجاد فضای مناسب یادگیری بازی کردنه. فروید بازی رو فعالیتی تخلیه­ای می­داند. فعالیتی که کودکان رو با موقعیت­ها و شرایط سخت روبرو می­سازه. کودک با موقعیتی خیالی که در بازی داره به قالب بزرگسالان درمی­آید و تجربه­هایی کسب می­کنه و از اون راه می­تواند در برابر واقعیت­ها ایستادگی کنه. کودک، خود رو در بازی با رویدادهای آزاردهنده و مطلوب درگیر می­کنه.

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   وظایف شورای نگهبان و بخش اختیارات این منبع "

ارزش بازی در یادگیری: شخصیت کودک موقع بازی، تحت­اثر قوانینی اخلاقی قرار نمی­گیرد و اون­گونه که هست ظاهر می­شه. پس مربی بهترین فرصت رو واسه مشاهده و شناسایی کودک بدست می­آورد و می­تواند شخصیت اونو اون­گونه که هست مشاهده کنه.

شخصیت

پیاژه تأکید می­کنه، بازی فرد رو قادر می­سازه که خود رو با واقعیت­ها وفق بده. ازنظر پیاژه بازی راهیه واسه دسترسی به جهان بیرون و لمس اون، با این تعبیر بازی در رشد هوش کودک نقش لازم داره.

به طور مثال راه و روش تربیته مهدکودک «شیروکین»که بیشتر از ۵۰ ساله از اون استفاده می­کنه تشویق کودکان به یادگیری از راه رابطه با طبیعته. علی­رغم رشد اقتصادی بی­روش که باعث تجاوز شهرهای بزرگ به حریم جنگل­ها و بیشتر محیط­های سبز شده، این نزدیکی به حفظ محیط طبیعی کمک کرده. مثل«مدرسه­ی طبیعت نوج ساری»، جایی که بچه­ها می­توانند از درختان، خرگوش­ها، گربه­ها و دیگر حیوانات اهلی کوچیک لذت ببرن.

پیشنهاد:

  • استعدادیابی در زمان قبل از مدرسه(درواقع شناخت کودک)

زنگ­های پیشنهادی واسه ۶ سال ساده

  1. رابطه با طبیعت
  2. کشف و پرورش خلاقیت
  3. ارتقای روابط اجتماعی و صمیمی
  4. یادگیری نظم و برنامه­ریزی
  5. مطالعه و افزایش علم
  6. مهارت خوشحال زندگی کردن

دسته‌ها: آموزشی